Kaarinan Trimet

News

Kaarinan Trimet Oy:lle myönnettiin ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 sertifikaatit.

Hei. 11 2022

Haastattelimme sertifioinneista Kaarinan Trimet Oy:n toimitusjohtajaa, Kari Rouvalia. Lue hänen ajatuksistaan ja sertifiointikokemuksestaan alta:

Miten ja miksi päädyitte juuri ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 sertifiointeihin?

– ISO 9001 ja -14001 ovat olleet meillä jo toistakymmentä vuotta. Mielestäni nämä perusstandardit kuuluisivat nykypäivänä jokaisen - varsinkin teollisuudessa toimivan yrityksen - repertuaariin. Se on merkki siitä, että toimitaan oikealla tavalla ja toiminta on sellaista kuin sen kuuluukin olla, Rouvali toteaa ja jatkaa:

– Toki ympäristöjärjestelmä (ISO 14001) on enemmän arvokysymys kuin mitä ISO 9001 on. ISO 9001 on enemmän merkki siitä, että firma toimii järkevästi ja että omaa toimintaa on kuvattu ja mietitty. 14001 on sitten enemmän arvoperiaatteet omaava, eli että toimitaan myös ympäristön puolesta kestävällä tavalla. Energiaratkasuilla pystyy saamaan hyviä tuloksia jotka näkyvät myös firman kassassa pitkässä juoksussa. Puolitoista vuotta sitten hankimme 100 kW:in aurinkovoimalan firmamme katolle. Emme tehneet erityisesti laatujärjestelmää varten energiainvestointeja, mutta esimerkiksi aurinkovoimala on hyvä lisä laatujärjestelmäänkin. Lisäksi se säästää ihan puhdasta rahaa ja maksaa itsensä muutamassa vuodessa takasin, Rouvali lisää.

ISO 45001 standardista hän kertoo:

– Viime vuonna meillä oli pienempi auditointi, ja aloimme miettimään että meillä olisi hyvä paikka tehdä tänä vuonna uudelleensertifioinnin yhteydessä ISO 45001 sertifiointi. Olin jo miettinyt sitä ja mielestäni se on ihan puhtaasti arvovalinta jolla osoitamme yhteistyökumppaneillemme ja sidosryhmillemme toimivamme laadukkaasti niin tuotannon kuin ympäristön näkökulmasta mutta myös pehmeämmissä arvoissa.

– Meillä on työntekijäpuolen asiat kunnossa ja hoidamme lakisääteiset velvoitteet 110%. Työntekijöidemme vakuutukset ja lääkintäpalvelut ovat kunnossa ja työterveyspalvelut ovat normaalia perustasoa paremmat. Meillä on ollut esimerkiksi irti tupakasta kampanja ja kannustamme työntekijöitä liikkumaan liikuntasetelein ja omalla pienellä liikuntakerholla kerran viikossa. Se on arvomaailmakysymys. Koska meillä on asiat kunnossa niin en nähnyt sertifiointia tavallaan kustannuksena, Rouvali kertoo ja jatkaa:

– ISO 45001:n suhteen näin myös arvomaailma- ja nykypäivän vastuullisuusnäkökulman. Melkein jokainen firma puhuu tänä päivänä vastuullisuudesta, mutta kuka sitä pystyy juurikaan näyttämään? Sertifikaatti on yksi virallistettu merkki millä oman vastuullisuuden pystyy todistamaan.

Rouvali valottaa yrityksen valmistautumisesta sertifiointeihin:

– Minulla on se lähtökohta laatujärjestelmien suhteen, että emme tee laatujärjestelmää varten yhtään mitään, vaan lähtökohtasesti toimimme oman arvomaailmamme mukaisesti ja huolehdimme siitä, että toimintamme on ylipäätään laadukasta. Ei pelkästään tuotelaadun osalta vaan nimenomaan toiminnan osalta ja niistä merkkinä meille tulee tai ei tule sertifikaatti. Hän jatkaa:

– Olen elänyt senkin elämän aiemmin että jouduimme tekemään töitä jotta saamme sertifikaatin. Se saattoi olla pakollinen jotakin kauppaa tai tarjouspyyntöö varten. Niin en halua enää elää. Me toimimme niinkuin toimimme ja siitä tulee palkinnoksi sertifikaatti jos on tullakseen. Mutta mitään vippaskonsteja meidän ei tarvitse käyttää. En esimerkiksi etukäteen informoinut tuotantoamme tulevasta auditoinnista ollenkaan.

Millainen auditointiprosessi mielestäsi oli ja oliko siinä mitään yllättävää?

– Auditointiprosessi on ihan tuttu juttu. Täytyy antaa kiitokset Bureau Veritakselle firmana että kaikki saatiin sovittua todella jouhevasti vaikka oltiin kesälomakauden korvalla jo. Kaikki meni todella sujuvasti läpi ja aikataulut saatiin onnistumaan. Olen nähnyt paljon auditoitsijoita ja mielestäni Bureau Veritaksen auditoitsijat ovat todella ammattitaitosia ja nimenomaan nykylaatujärjestelmien hengen mukaisia. Että ei olla kyttäämässä firmaa vaan ollaan keskustelemassa ja viemässsä oikealla tavalla laatuasioita eteenpäin. Ennen vanhaan laatujärjestelmät tuntuivat enemmän virheiden etsinnältä, Rouvali toteaa.

Kari RouvaliCEO, Kaarinan Trimet Oy

Haluaisitko vielä sanoa jotakin asiakkaille tai yrityksille?

– Lähinnä haluaisin pyytää yrityksiä miettimään ihan tosissaan että minkä takia niitä laatujärjestelmiä on ja miksi ne on sertifioitu. Jos toimitaan jo laatukäsikirjan mukaisesti niin se kynnys sertifioinnille on todella pieni. Sillä kuitenkin saa takeen siitä, että toiminta on oikeasti laadukasta. Pelkkä laatukäsikirjan omistaminen ei takaa laatua, Rouvali muistuttaa.

Bureau Veritas onnittelee Kaarinan Trimet Oy:ta hienosta saavutuksesta!

Tutustu alta sertifiointeihimme ja ota yhteyttä: