BRC

BRC Versio 8 julkaistu

Oct. 22 2018

BRC (British Retail Consortium) julkaisi elokuussa 2018 maailmanlaajuisen elintarviketurvallisuusstandardin version 8. Uusi versio korvaa vanhan ensi vuoden alussa. Kaikki BRC -auditoinnit 1.2.2019 alkaen tulee tehdä käyttäen auditointikriteerinä standardiversiota 8. BRC version 7 mukaiset sertifikaatit ovat voimassa sertifikaattiin merkityn voimassaoloajan.

BRC on elintarvikkeiden laatu- ja turvallisuusstandardi, joka on vähittäiskaupparyhmittymän julkaisema. Näille vähittäiskauppiaille elintarvikkeita toimittavien yritysten on täytettävä standardin vaatimukset. Kaupat vaativat, että riippumaton kolmas osapuoli hyväksyy toimittajan laatu- ja elintarviketurvallisuusjärjestelmän.

BRC versiossa 8 huomiota on kiinnitetty erityisesti:

• tuoteturvallisuuskulttuurin kehittämisen rohkaisemiseen
  • ympäristönsuojelun vaatimusten laajentamiseen vastaamaan sen kasvavaa merkitystä
  • rohkaisemaan yrityksiä kehittämään edelleen turvallisuus- ja elintarvikealan järjestelmiä
  • vaatimusten selvyyden lisäämiseen riskialttiiden, korkean hoidon ja ympäröivän korkean hoidon tuotannon riskialueille
  • selvityksiin lemmikkieläinten ruokaa valmistaville yrityksille
  • maailmanlaajuiseen elintarviketurvallisuusaloitteeseen (Global Food Safety Initiative, GFSI) vertailuun ja globaaliin sovellettavuuteen, mukaan lukien:
    • ympäristön seuranta
    • elintarvikkeiden suojelu / tuoteturvallisuus

BRC standardi on ladattavissa osoitteessa: https://www.brcbookshop.com/bookshop/food-safety/c-24/c-70

Matti Hukari
Audit Manager / Food Sector