FSSC auditoinnit

FSSC auditoinnit tehdään version 5 vaatimuksia vasten tammikuusta 2020 alkaen

Lok. 16 2019

FSSC 22000 versio 5 on julkaistu kesällä 2019 ja toi mukanaan uusia ja muuttuneita vaatimuksia.

FSSC 22000 standardi koostuu kolmesta eri osiosta: ISO 22000:2018 standardista, teknisestä spesifikaatiosta ISO/TS 22002-x ja FSSC lisävaatimuksista. Suurimmat muutokset ovat standardin ISO 22000:2018 vaatimuksia, mutta myös FSSC lisävaatimuksia on päivitetty. ISO/TS 22002-x ei ole päivittynyt.

Keskeisiä muutoksia ISO 22000 standardissa:

1. Standardi noudattaa määrämuotoista 10-kohtaista rakennetta (High Level Structure), jota kaikki muutkin johtamisjärjestelmästandardit noudattavat. Uusi rakenne tuo mukanaan uusia tai päivitettyjä vaatimuksia, kuten 4 Organisaation toimintaympäristö, 5 Johtajuus ja 6 Suunnittelu.

2. Standardissa on määritelty keskeisiä termejä uudestaan ja myös uusia termejä on otettu käyttöön. Esim. ’toimintakriteeri’ (liittyy OPRP hallintaan) ja ’hallintakeino’ on toimenpide tai toiminto, joka on olennainen merkittävien elintarviketurvallisuuteen kohdistuvien vaarojen estämisessä tai niiden lieventämisessä hyväksyttävälle tasolle.

3. Kaksitasoinen PDCA-ympyrä (suunnittele, toteuta, arvioi, toimi). Aikaisemmin standardi keskittyi käyttämään PDCA-ympyrää vain elintarviketurvallisuusjärjestelmän kuuluvien toiminnallisten prosessien hallintaan, mutta tämän lisäksi vaatimukseksi on tuotu myös elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmän yleisrakenteen taso.

4. CCP ja OPRP käsitteitä ja niiden eroja on selkeytetty.

5. Uusia vaatimuksia liittyen elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmän ulkoisesti  tuotettuihin elementteihin sekä ulkoistettujen prosessien ja ulkoisesti tuotettujen tuotteiden tai palvelujen ohjaukseen.

Keskeiset muutokset FSSC lisävaatimuksissa

1. Ruokaväärennöksiin (Food Fraud) ja ruokasabotaasien ehkäisyyn (Food Defense) liittyviä vaatimuksia on selkeytetty.

2. Kaikista vaatimuksista on poistettu ne elementit, jotka ovat vaatimuksena jo ISO 22000:2018 standardissa.

Huomioitavaa on myös se, että mikäli yrityksellä on toimintoja, jotka toteutetaan pääkonttoritasolla, vaikuttaa tämä auditointiaikaan sekä lisäävästi että vähentävästi (uusi laskentatapa).

Pyydämme teitä ystävällisesti huomioimaan muuttuneet vaatimukset toiminnassanne. Auditoinnit FSSC 22000 Version 5 vaatimuksia vasten alkavat tammikuussa 2020. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 2020 kaikki uudelleensertifioitavat järjestelmät auditoidaan uutta standardiversiota vasten, tai määräaikaisauditoinnin yhteydessä tehdään laajennusauditointi (upgrade audit). Kaikki auditoinnit tehdään ennaltasovitusti, joten vuonna 2020 ei ole yllätysauditointeja.

Matti Hukari
Audit Manager / Food Sector
matti.hukari@bureauveritas.com

ISO/FSSC 22000 uudet vaatimukset ja sisäinen auditointi -koulutuksemme

ISO/FSSC 22000 uudet vaatimukset ja sisäinen auditointi -koulutus

Seuraava ISO/FSSC 22000 uudet vaatimukset ja sisäinen auditointi -koulutuksemme järjestetään 11.-12.3.2020 Tampereella  (Solo Sokos Hotel Torni Tampere). Kouluttajana Hanna Manninen.

LISÄTIEDOT/ILMOTTAUTUMISET KOULUTUKSIIN

Noora Lehikoinen