Robert Åkerblom_BV training

Kokemuksia IRCA etäkoulutuksesta

Sep. 22 2020

Osallistuin Bureau Veritasin IRCA Laadunhallintajärjestelmän johtava arvioija (PR328) –koulutukseen 13.-19.5.2020.

Erikoista tässä koulutuksessa oli se, että se järjestettiin ensimmäistä kertaa etätoteutuksena. Osallistuin vuonna 2019 ISO 27001 johtavan arvioijan kurssille, jonka toteutuspaikkana oli Vantaa.

Mitä ajattelen tästä etätoteutuksesta?

Johtavan arvioijan teoriakurssi on melko laaja kokonaisuus. Kurssi kestää 5 arkipäivää ja päivien pituus vaihtelee 8-9 tunnin välillä. Ryhmätyöt vievät valtaosan tästä ajasta. Ryhmätöissä tutkitaan esimerkkiyrityksen laatukäsikirjaa, kirjataan huolenaiheita, tutkitaan auditointipolkuja, valmistellaan auditointia ja paljon muuta kiinnostavaa.

Mutta miten tämä kaikki onnistuu etätoteutuksena?

Vuosi sitten kurssilla ollessani muistan että tuntui siltä, että päivät venyivät todella pitkiksi. Aamulla piti hypätä autoon ja ajaa ruuhkassa Vantaalle, joka vei minulta 25 minuuttia. Päivän päätteeksi oli sama reissu edessä toiseen suuntaan ja olinkin kotona muutamina päivinä vasta 18:30. Etätoteutuksena tätä matka-aikaa ei tietenkään kertynyt vaan kotitoimistolla oma teekuppi kädessä odottelin Teams-kokouksen alkua. Mieleeni juolahti viime vuoden osallistujat, jotka saapuivat kauempaa luokkatoteutukseen; he joutuivat majoittumaan hotelliin ja vieläpä hoitamaan lennot sen lisäksi. Etätoteutus siis mahdollistaa osallistumisen omalta työpisteeltään – vaivatta aikaa ja rahaa säästäen.

BV_työpiste

Etätoteutus mahdollistaa osallistumisen omalta työpisteeltään – vaivatta aikaa ja rahaa säästäen.

Teknisesti etätoteutus toimi mielestäni oikein hyvin. Ainoa negatiivinen ero luokkatoteutukseen verrattuna oli tietenkin se ettei muita osallistujia päässyt tapaamaan livenä. Kaikki keskustelut kahvitauoilla sekä lounaalla jäivät uupumaan. Jos tämä asian kanssa voi elää, suosittelen kovasti etätoteutukseen osallistumista.

Varsinainen koulutusosio sekä ryhmätyöesittelyt suoritettiin Teams-pääkokouksessa. Ryhmätyöt tehtiin omissa Teams-kokouksissa, joihin meidät oltiin jaettu. Ryhmien välillä oli helppo liikkua linkkien avulla.

Ryhmätyöt sujuivat hyvin ja kouluttaja vieraili tietyin väliajoin tarkistamaan edistymistä. Tehtävät kirjattiin meidän ryhmässämme Excel-tiedostoon ja toisessa ryhmässä Word-dokumenttiin. Muistin viimevuotisesta koulutuksesta ne sotkuiset fläppitaulut, joista ryhmät esittivät ryhmätyötehtävien tuloksia. Nyt kaikki informaatio oli järjestyksessä Excel-taulukoissa ja Word-dokumenteissa. Aika ajoin tiedostot jaettiin keskenämme sähköpostin välityksellä. Fläppitauluratkaisulla en olisi ikinä saanut kaikkia asioita kirjattua itselleni siististi talteen. Tämä uusi tapa oli hyvä tapa työskennellä; selkeää, modernia ja jopa toinen ryhmäkin sekä kouluttaja saivat selkoa meidän esityksistämme.

Koe järjestettiin valvotusti Bureau Veritasin toimistolla Sörnäisten Rantatiellä. Kuva kertonee miten kokeessa kävi.

Suosittelenko siis etätoteutukseen osallistumista? Lyhyesti ja ytimekkäästi; KYLLÄ.

BV_Robert Åkerblom

Robert Åkerblom Sales Manager, Bureau Veritas

ILMOITTAUTUMISET KOULUTUKSIIN

Miikka Wakkola