Supply audits cover picture (c) CANVA

Lidl:in toimittajavaatimukset muuttuvat 2021 alkaen

Syy. 5 2019

Lidl:in globaalit toimittajavaatimukset ovat muuttumassa myös Suomen toimittajien osalta: Lidl edellyttää 2021 alkaen Lidlin omien tuotemerkkien elintarviketoimittajilta BRC tai IFS sertifioinnin. Suomessa FSSC 22000 on tähän saakka ollut riittävä sertifiointi Lidl:in toimittajille. Toimittajavaatimuksen muutos perustuu Lidl:in globaaliin elintarviketurvallisuusohjeistukseen ja koskee siirtymäajan loputtua kaikkia tavarantoimittajia.

BRC Food on alunperin Iso-Britannian vähittäiskauppaliiton kehittämä standardi. Sen ensimmäinen versio julkaistiin 1990-luvun puolivälissä ja nykyään on käytössä versio 8.

IFS puolestaan on Saksan vähittäiskauppaliiton kehittämä standardi, ja senkin juuret juontuvat 1990-luvulle eli aikaan, jolloin kaupan omien merkkien osuus elintarvikkeiden myynnissä voimakkaasti lisääntyi. Nykyään on käytössä versio 6.

Molemmat standardeista vaativat uudelleensertifioinnin vuosittain, mutta BRC on sertifiointiprosessin puolesta hieman sujuvampi. Lidl:in toimittajavaatimuksen muutoksen vuoksi FSSC 22000 sertifiointiaan päivittäville asiakkaillemme suosittelemme BRC sertifiointiin siirtymistä vuoden 2020 aikana.

Matti Hukari
Audit Manager / Food Sector
matti.hukari@bureauveritas.com

bv_BRC vaatimukset

Koulutamme BRC vaatimuksista.

Seuraava koulutus järjestetään torstaina 16.1.2020 Vantaalla.

LISÄTIEDOT/ILMOTTAUTUMISET KOULUTUKSIIN

Noora Lehikoinen