Työterveys- ja työturvallisuusstandardi ISO 45001

Työterveys- ja työturvallisuusstandardi ISO 45001 on julkaistu

Maa. 15 2018

Odotettu Työterveys- ja työturvallisuusstandardi ISO 45001:2018 on julkaistu 12.3.2018. Standardin suomennoksen odotetaan ilmestyvän toukokuussa.

ISO 45001 korvaa edeltävän työterveys- ja työturvallisuusstandardi OHSAS 18001:n, ja OHSAS sertifioiduilla yrityksillä on kolmen vuoden siirtymäaika uuteen ISO 45001-standardiin. Uuden ISO 45001:2018 sertifikaatin myöntämisen määräaika on 11.3.2021, johon mennessä koko sertifiointiprosessi on suoritettava, mukaan lukien mahdollisten vaatimustenvastaisuuksien ratkaiseminen.

ISO 45001 -standardissa on erityisesti keskitytty kehittämään johdon sitoutumista, riskienhallintaa sekä integroitavuutta. Standardin jokainen vaatimus on suunniteltu integroitavaksi yrityksien hallintajärjestelmiin. ISO 45001 on luotu sopimaan erityisesti organisaatioille, joiden tulee täyttää useamman standardin vaatimukset samanaikaisesti.

ISO 45001 -standardissa korostuvat erityisesti:

• Työterveys- ja työturvallisuusasioiden sisällyttäminen organisaation johtamisjärjestelmään ja liiketoimintaprosesseihin
  • Johdon sitoutuminen
  • Työntekijöiden osallistuminen
  • Riskien ja mahdollisuuksien hallinta

ISO 45001 sertifioitumiseen tai OHSAS 18001 vaatimukset täyttävän järjestelmän päivittämiseen voi valmistautua tutustumalla uuden standardin vaatimuksiin. Järjestämme koulutuksia ISO 45001 standardin vaatimuksista!

LISÄTIETOA KOULUTUKSISTA

Noora Lehikoinen