ISO 45001 -standardi

Uusi ISO 45001 -standardi valmistumassa

Dec. 18 2017

Vuonna 1999 julkaistu ja 2007 päivitetty työterveys- ja työturvallisuusstandardi OHSAS 18001 tullaan korvaamaan uudella ISO standardilla. ISO 45001 on tällä hetkellä Final Draft International Standard (FDIS) -vaiheessa, joka julkaistiin 30. marraskuuta. Standardin odotetaan valmistuvan helmi-maaliskuussa 2018. Standardin julkaisemisen jälkeen OHSAS 18001-sertifioiduilla yrityksillä on todennäköisesti kolmen vuoden siirtymäaika uuteen ISO 45001 standardiin.

Kansainvälinen standardisoimisjärjestö ISO aloitti ISO 45001 -standardin valmistelun syksyllä 2013. Uusi standardi yhdistää ennestään tutut OHSAS 18001, OHSAS 18002 ja ILO-OHS 2001 –standardit ja keskittyy työterveys- ja työturvallisuustason parantamiseen.

ISO 45001 on tehty auttamaan organisaatioita, koosta ja alasta riippumatta, luomaan järjestelmiä, joiden tehtävänä on ennaltaehkäistä loukkaantumisia ja sairastumisia. Standardin jokainen vaatimus on suunniteltu integroitavaksi yrityksien hallintajärjestelmiin. ISO 45001 on myös tehty vastaamaan ISO-standardien mukaisia hallintajärjestelmiä eli se on luotu sopimaan erityisesti organisaatioille, joiden tulee täyttää useamman standardin vaatimukset samanaikaisesti.